Monday, April 12, 2010

Pemergian mereka tanpa di duga.....Al-fatihah


sambil aku menyedut rokok...di temani cahaya lampu jalan terasa asap menusuk ke paru-paru aku...aku terkenang pada orang yang aku kasihi. Ayah dan ibu mertua ku....pemergian mereka menyentap kehidupan aku. Terasa bagai sebilah pisau menusuk perlahan ke tubuh aku...bisa nyer hingga akhir hayat aku. Tapi aku redha...ini semua ketentuan illahi...

Sebulan sebelum pemergian ayah...tiba-tiba dia menjemput aku kerja bersama nyer.." ko tolong ayah cari customer boleh? sambil belajar kerja-kerja di bengkel ayah " boleh? aku terpinga..err boleh ayah...tapi boy tak tahu tentang selok belok business ayah ni. sikit-sikit tahu lah " jawab aku.

Takper belajar lah...ko pun nak dapat anak nanti...belajar buat business." pujuk ayah. So aku pun mula bekerja dengan nyer....yang hairan nyer aku memang kurang rapat dgn ayah dari kecil kerana sikap tegas dan garang nyer..aku hanya rapat dgn ibu saja...tapi semenjak bekerja dengan nyer terasa amat rapat. Banyak yang di ajar nyer malah kami bertukar-tukar pendapat tentang business dan minat dalam modify kereta. aku terasa seronok sangat dan di tambah lagi tengah menunggu cahaya mata pertama.

Di tengah hari satu hari di hari jumaat...ayah mengajar aku memandu lori...seronok nyer..setelah selesai kerja...kami pulang ke bengkel untuk bersiap ke solat jumaat. aku terima arahan dari ayah agar pergi menjemput budak-budak kerja dulu di lokasi lain. Aku turuti...dalam perjalanan pulang aku dapat 1 panggilan telefon dari ibu..."Cepat balik ayah pengsan sekarang on the ke hospital" aku tergamam..lantas terus memecut laju ke hospital. Sampai di emergency wad..aku lihat ibu menangis..." ayah pengsan teruk " doktor tengah cuba tuu..." Ayah memang menhidap asmah...dan selalu ulang alik ke hospital..biasa nyer duduk 1 hari dah balik..dengan muka tersengeh dia.."ayah takder apa-apa..." tapi kali ni lain ayah mcm tak bermaya lagi...aku terus mengambil wuduk dan membaca surah yassin berkali-kali aku tak ingat. masa tuu otak aku kosong...sekosong kosong nyer.......

Ayah masih koma dan ditempat kan di wad ICU...bermacam usaha dah di buat doktor dan pihak keluarga aku. Aku hanya tidur di hospital sajer teman kan ayah...di bangku taman..surau dalam kereta..mana-mana jer aku redah...kadang di tepi laluan jer..sampai ada yg kesian tgk aku..Masuk seminggu ayah di ICU...doktor dtg memberi berita buruk pada aku sekeluarga..." Ayah kamu 50-50..kami dah usaha..tapi blom berhasil..dia masih terpaksa bergantung pada mesin hayat. Di sebabkan ayah pengsan terlalu lama kerana semput..dan oksigen tak sampai ker otak...banyak sel otak yang rosak..sebab tu ayah koma. " rasa gugur segala semangat aku...air mata aku berlinang tapi aku gagah kan juga...selagi ada nyawa ayah kami akan usaha doktor...

sehingga pada satu malam ketika aku menemani ayah di temani adik bongsu aku...aku terlena sekejap di dalam kereta...dan aku bermimpi..di datangi ayah..."jangan risau..ayah ok, dah sihat dah" aku tersenyum dan memeluk ayah erat...terasa seperti bukan mimpi..tiba-tiba aku di kejut kan dgn panggilan telefon. "cepat naik ayah tgh nazak" aku terus bergegas..memang ayah tengah nazak..lantas aku membaca kan yassin...belom sempat aku habis kan surah yassin...ayah telah pergi buat selama-lama nyer...tepat jam 4.20am. Aku lihat dunia ku kelam....semua kenangan bersama ayah mula terpancar di ingatan...dari aku kecil hingga lah dewasa...Oh ayah...mengapa ???? begitu awal...

Kini 4 tahun sudah berlalu..bengkel ayah pun dah di jual kerana aku tak boleh nak handle...rasa menyesal yang amat sangat....setiap detik aku terkenang kan dia...dan di dashboard kereta aku aku letak kan gambar nyer...rindu ayahhhhhhhh !!!!...semasa aku menaip topik ini pun air mata aku berlinang...aku redha...Allah lebih sayang kan dia...kini hidup aku sederhana dengan berniaga kecil-kecilan aku terus kan juga perjuangan ayah...berniaga menyara keluarga..

Bila aku terbaca kes dalam akhbar anak halau ayah, tak mengaku ayah dia, bunuh ayah...aku sedih..dimana kah kepala hotak diorang? tahu tak itu ayah kamu..ibu bapa kamu..dengar tak lagu arwah sudirman...ayah dan ibu???? ini lah dunia sekarang.....

semoga roh ayah di cucuri rahmat...maaf aku tak dapat nak ceritakan kisah arwah ibu mertua aku....sebab aku dah terasa sebak sgt.... Al-fatihah untuk mereka yg sudah pergi.....amin.

sayangi lah mereka, peluk cium lah mereka, sujud lah di kaki mereka selagi kamu ada peluang.....

2 comments:

  1. bro,,,

    semasa ADA ,,, TAK SEHALUAN,,,
    setelah TIADA ,,, KERINDUAN,,,
    yang TINGGAL ,,, hanya KENANGAN,,,


    http://9w2occ.blogspot.com/2009/09/mengimbau-persiapan-menyambut-syawal.html

    http://9w2occ.blogspot.com/2009/08/ayahnda-ku.html

    SEKADAR BERKONGSI KENANGAN LALU,,,

    ReplyDelete