Saturday, June 19, 2010

MLM oh MLM - maju atau melingkup !!!!


Alhamdulillah rezeki minggu agak lumayan bagi aku, biasa lah meniaga ni ada pasang surut..tapi dgn cuaca yg baik dan musim cuti sekolah ni bagi peluang yg baik kat aku. Penat2 aku habis mengemas di downtown sampai rumah balik terus bukak FB, mata ku merah menyala, hati aku panas! "kurang bijak" itu perkataan dari member aku setelah aku menolak pelawaan perniagaan MLM dia. Ciss memang cari pasal. Sebenar dah lama aku simpan dendam dgn MLM ni! rasa memang sampi nak bunuh org jer. Habis lah beribu duit aku kat skim CELAKA ni.

MLM atau multi level marketing.....Aku terjebak lebih kurang 4 tahun lepas. Setelah di asak berkali-kali dan mata di jamu dgn kemewahan kawan2, aku habis kan duit aku kat skim ni. "Tak payah jual barang! hari-hari dapat duit! cari org jer.. senanggggg....kata2 tu lh yg aku ingat sampai sekarang. Tapi setelah aku ada di dalam alam diorang ni baru lah aku tahu bagaimana sebenar nyer. Purata nya palsu dan boleh di katakan menganiaya org lain. Aku dapat bertahan selama 4-5 bulan jer. Bukan aku tak nak buat! pengalaman sbgai salesman kereta dulu boleh aku gunakan, cuma kena pandai bercakap dan yakin kan org, tapi aku rasa bersalah seolah2 menabur janji2 palsu. Kena pulak prospek yg dapat tuu dari org susah, yg benar-benar ingin senang dgn caa yg mudah kunun nyer.

Cara pendekatan depa pun amat agresif! klu tak nak masuk memang panas telinga kena kutuk! Cukup ker gaji ko skrg? Ko tak nak rasa ker pakai BMW? smpi bila nak pkai wira buruk ni? Ko ni 'kurang bijak" lah...org nak tolong ni...tak nak ker? Sampai bila nak jadi kuli? itu lah antara solan cemuhan yg akan di lontarkan jika kita menolak.

Aku juga pernah terkena, mula2 ajak minum lama tak jumpa....nak borak2...last2 bukak citer MLM...lepas tuu guna kan diri kita untuk tackle kawan-kawan kita pulak. mcm setup..smpi skrg aku rasa malu dan menyesal sbb kawan aku terkena. nasib baik dia dan maafkan aku. Terdesak betul ajen2 MLM ni...

Kekayaan yg di tunjuk kan bukan semua nyer tulen. Ada yg pkai keta kecik dari aku... dan ada yg makan minum dari hasil bini bekerja! dah berhenti nak buat fulltime MLm. ada yg sanggup jual tanah! cagar geran nak beli BMW sbb nak tunjk kunun nyer dah berjaya! Bullshit lah! kadang nak belanja minum pun susah. sbb dlm poket ada ckup2 makan jer...gaya saja lebih.

Memang ada yg berjaya! tapi fikir tak duit apa yg kamu makan tu? hasil usaha org lain? dan peratusan yg berjaya dan gagal berapa nisbah nyer. aku berani cakap 1/10. Ramai juga yg merana di sebab kan skim ni...pinjam loan beribu-ribu! sampai blacklist, muflis..biasa nyer kakitanga kerajaan sbb depa di gunakan sbb senang dapat loan. Dan banyak juga kes kawan bertahun-tahun tapi dah jadi musuh sampai dekat pun tak boleh! sbb semua MLM...

Fikirkan lah......klu sesuatu perkara itu banyak memudaratkan dari menyenang kan apa hukum nyer.? klu korang di dekati ajen2 MLM ni..tak kira lah abg adik ker, pak sedara ker, kawan sehidup semati ker...bagi jer jawapan ni " U PAKAI DUIT U DULU LAH, BILA I DAH KAYA I BAYAR BALIK DOUBLE OK? sure dia kata TAK BOLEH LAAAA. hahahaha peace... and to all MLM ajen GET A REAL N QUALITY LIFE laaaaaaa...

chow...rasa nyer ramai yg mata merah tgk blog aku ni kah kah kah kah.....dan diorang akan kata "camni lah ckp org tak berjaya" hahaha WTF aku berniaga lagi duit masuk hari hari......

by the way citer pasal kawan FB tadi...hahahah kena fire balik lah dengan aku " jgn suka2 kata orgn lain 'Kurang bijak" aku sekolah dulu bukan pakai duit kau pun. Faham!!!!

ni ada page panduan untuk anti MLM

http://www.facebook.com/pages/SAY-NO-TO-MLM

6 comments:

  1. setuju,,,
    tak brminat dgn mlm ni,,,
    ada juga rkn sy yg berjaya,,,
    bab cari org yg payah,,,
    tak pandai bersembang,,,
    selamat mnjadi jutawan senyap,,,
    semoga berjaya,,,

    ReplyDelete
  2. erm...
    betul la tuh!
    sy pun da penah terkena...
    jenuh nk bayar loan smpai 15 tahun!!!!
    menyesal gile!!!!!!!
    kalo la leh undur masa, huh.... x nk la masuk mcm ni..
    ayat je manis, kalo x dpt nk cari kawan, diorg leh tolong cari..
    tp sebenarnye, ampeh!
    last2, da terbenti mcm tu je, batang hidung org tu pun da x nmpak!
    benci betul!

    ReplyDelete
  3. sori to u sbb tanggung smpi 15 tahun...lagi teruk dari i.mmg takkan jmpa diorang lagi, apa yg u perlu buat sebarkan pd kawan2 dan org awam spaya tak trkena lagi. bila takder yg nak joint dah tentu diorang ni akan melingkup! thanks 4 the comment.

    ReplyDelete
  4. tu la.. rase nye mmg kene wat entry kat blog jugak kot...
    15 tahun nk kene bayar 200 lebey sebulan.. agak terasa la jugak kan...
    ape pun, benda ja jd. harap2 x la terkena pd org lain jugak...

    ReplyDelete
  5. stju!! bgus jwpn yg u bg kt kwn FB tu hehe

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel/lottrey toto 4D dr hasil ritual/ghaib melalui jarak jauh dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya kunjungi situs/website  ☎ KLIK DISINI RITUAL PESUGIHAN DUNIA GHAIB


    ReplyDelete